2. Recent events

BOUCLES DE SPA 2013

i-Phone per 5-2-2013 270

Escort uit elkaar en eindeloos schoonmaken…

Na de loodzware Roger Albert Clark rally bleek het nodig de Healey en de Escort volledig uit elkaar te halen. De stenen hadden de bodem compleet blank gestraald en het zand zat in de koppelingskom, de remklauwen, de voornaven, de fusees etc. De radiateur zat dicht, er zat zand in de benzinetank-ontluchting, spatborden waren dicht gekoekt. Alles was geel-grijs van het Engelse en Schotse zand. U hoort het al, de weken voor de Boucles waren uiterst druk..

Bij de Healey moesten we een definitieve oplossing vinden voor de schokbrekers achter, die het steeds na 2 km proef volledig begaven. De motor moest beter oppakken en de carterplaat nog dikker en zo lang worden dat hij ook de versnellingsbak en overdrive afdekt. De bak, die zonder olie had gelopen, was nauwelijks beschadigd. Alleen het ingaande (prise-as) lager was kapot gelopen en de selector van 3 en 4 was blauw, kon alleen met geweld gedemonteerd worden. De Sebring tandwielen hadden niets geleden!! Dat viel (€€€€€) mee.

De Escort had blauwe voorwiellagers, ingevreten voorremschijven en bijbehorende verglaasde remblokken. Ook de aluminium achteras versteviging was volledig weggeslagen door de stenen. Een betere versie (Pro i.p.v. Clubman) was nodig. Andere veren en schokbrekers voor het asfalt van de Boucles lagen al klaar en tientallen details aan de auto moesten verbetert……. Voor het eerst hebben we beide auto’s helemaal uitgemeten. Sporing, camber, caster, wagenhoogte, alles op de millimeter juist gezet. De schokbreker modificatie op de Healey is iets helemaal nieuws, goed over nagedacht, lang over getwijfeld en toen (ongetest!) voor de Boucles er toch maar opgezet…….

Aluminium versteviging achteras PRO

Aluminium versteviging achteras PRO

.

Op donderdag verzamelen we allemaal bij onze gehuurde sprookjes villa in Spa. Het Duitse team met als rijder Nederlands grootste talent Kevin Abbring arriveert dan ook. We eten samen en de expertise van vader en zoon Abbring maakt indruk. Zij hebben veel meer info dan wij, bespreken met ons service tactieken en verraden wat slimmigheidjes….. Zij doen de Boucles voor hun plezier (in een VW Golf Group A) en delen hun kennis en enthousiasme zonder problemen met ons. De Duitse eigenaar van het team is onder de indruk van onze informele gastvrijheid en schept twee keer de door Roelie bereidde lasagne op. Het weekend kan nu niet meer stuk, hoewel de auto’s dat natuurlijk nog steeds kunnen…..

Mede dankzij de RAC stickers op onze auto’s komen we soepel door de keuring, alleen bij Abbring zit er nog een hele rijders – handtekeningen – fan meeting aan vast. Hij is populair en gewaardeerd en ondergaat de aandacht met plezier.

Op de vrijdag, na alle verkenningen, bespreken we tijdens het gezamenlijke avond diner( ongeveer 50 man!) dat Kevin de Healey en Escort een keer gaat testen in Duitsland. Ik denk dat zijn professionele input (hij heeft voor diverse fabrieksteams gereden, recentelijk voor Skoda en VW) een wereld van verschil kan maken. Een flinke rally test van hem op gravel en asfalt zou wel eens wonderen kunnen doen voor de verdere ontwikkeling van de Healey.

Schokbrekers 004Op zaterdag ochtend is het vroeg aantreden. We hebben startnummer 68 en starten ongeveer een uur na de nummer 1. De eerste twee proeven worden afgelast wegens grote platen ijs en mist. Je moet de proef dan wel rijden maar op normale snelheid en zonder je helm op. De Lancia Stratos uit Engeland van Perez rijdt hier al meteen flinke schade. De voor en achterzijde worden “terug getaped” en hij is op de 3e proef weer gewoon aanwezig. De eerste proef op snelheid is dus RT 3 Stoumont, de langste proef en onze favoriet.

Bas Jansen rijdt hier met de L.B. Racing Escort, de 6e tijd overall, vóór namen als de Wauwere, Duval, Duez, Thiery en Stouf. Onwaarschijnlijk knap, iedereen weet meteen wie hij is…..De Escort gaat als een kogel.

Kevin Abbring heeft meteen na de start versnellingsbak problemen. De bak geeft uiteindelijk de geest en het team is uren bezig met het regelen van een andere bak en het weer inbouwen. Zonde, want Kevin kon hier mee voor de top 5.

Wij beginnen RT 3 met enige reserve want we weten niet hoe de nieuwe schokbrekers het gaan doen.

Uitleg pacenotes:

  1. Langzaam erin, 1e versnelling
  2. Auto laten rollen, 1e versnelling
  3. 2e versnelling bocht
  4. Volle toeren 2e versnelling
  5. Zeer snelle bocht, even liften bij ingaan
  6. Volgas houden

+         :  ruimte bij uit accelereren

Opens: volgas eruit!!

Het resultaat van de schokbrekers is extreem. Met name op de snellere stukken is de Healey stabieler en de handrem-turns gaan met deze modificatie beter en vloeiender dan ooit.

De Healey loopt fantastisch nadat we ’s morgens nog aan de ontsteking hebben gewerkt. De motor heeft na deze rally, meer dan 10.000 km gelopen (2 x 6 uur van Spa, 5 x Boucles de Spa, ELE, Euregio, RAC, etc………) Steeds als hij wat minder begint te lopen denk ik aan een nodige revisie maar iedere keer is het weer een kleinigheidje dat, eenmaal verholpen, de motor weer als nieuw laat lopen.

Alleen de klassementsproef Clementine komt maar één keer voor in de rally en mag van te voren niet verkent worden…..Gelukkig heeft Kevin Abbring ons geholpen om via you-tube filmpjes pace-notes te maken. Deze informatie geeft toch enige zekerheid. De links 3 na ongeveer 2 km is berucht, er lagen vorig jaar zeker drie auto’s beneden tussen de bomen.

Als zaken mis gaan, de rijder of auto gefaald heeft, ben je afhankelijk van een service ploeg die (hopelijk binnen de gegeven tijd) voor je klaar staat. Wij hebben niet te klagen als we ons onverwacht via sms melden voor een “tussen service”. Eef en Frank zijn al onderweg als vliegende service maar John, Martijn, Mark, Pascal, Mike en Peter zijn nog op het centrale punt.  Zonder aarzeling!!!

Met geschonden neus breken we alle verkeerswetten om op tijd bij de volgende proef te komen.

De eerste Badeux klassementsproef was afgelast vanwege de ijsvorming maar een paar uur later ging hij wel door. Het is sowieso een verraderlijke proef, nu vragen we ons helemaal af of er nog ijs onder de grauwe sneeuw ligt…..

De gereden tijd op Badeux valt tegen, we hebben te voorzichtig gereden en dat kost secondes….. De schrik van Clementine nog in de benen???

In deze Boucles (serie van proeven) zit ook Redoute, een korte proef van drie lusjes vlak langs de snelweg. Er staan duizenden auto’s geparkeerd rondom de proef. De sfeer, met name rondom de chicane, is echt Boucles! Kampvuren, flitsende foto apparaten, worst en bier zijn hier ruim aanwezig.

Om 1 uur ’s nachts rijden we hem nog en keer en nog steeds vele, vele fans achter de hekken….

We missen op de proeven in het donker onze koplamp een beetje maar uiteindelijk is de mist en het opvriezende wegdek een reden voor de organisatie om nog twee proeven te neutraliseren. Nadat wij ze met gevaar voor eigen leven met 30 meter zicht zijn doorgeglibberd…….. De laatste proef is onze favoriet Stoumont en we proberen volle mep de auto de grond in te rijden. Meer toeren, regelmatig blokkerende wielen bij het aanremmen en tientallen meters wielspin. Het slaat nergens op maar we vermaken ons want we voelen dat de Orange Basterd ons weer niet in de steek gaat laten. We finishen om half drie ’s nachts meer dan voldaan, nemen een Belgisch frietje en kletsen nog tot ’s morgens vroeg na in onze kakelbonte villa.

Tot volgend jaar!

________________________________________________________________________________________________________________________

The Roger Albert Clark Rally 2012

Healey RAC1

“Aha, the famous Healey from Holland”
(man at the main gate)

“Your service team can go into the building, warm and dry”
(man at the 2nd gate)

“Yes, you’ve past the noise test”
(RAC scruteneer)

“I drove 250 miles, just to see the Healey return to the RAC”
(man who’s father rallied a Healey here in the sixties)

“It sounded like a Lancaster Bomber coming out of the woods in the dark”
(someone from the spectators)

“If you need any help, my workshop is all yours”
(the man from the Orange Alfa)

“Shall I ask my mechanics to take your gearbox out, we have to get it running again”
( the ever friendly Saab guys)

“You drive the rally car I always dreamed of”
(the guy rallying the Opel Corsa)

“That’s the way to do it, just bring your friends to keep the car going”
( Mc. Cormack, the winner of the rally!)

Ik had niet kunnen denken dat de Engelse en Schotse rally-freaks zo zouden zitten te wachten op eindelijk weer eens een Healey in de RAC. Volgens velen (zeer velen!!) was het voor het eerst sinds de 60-er jaren…………

Het hele rally-weekend werden we hieraan positief herinnert. Nog nooit, in al mijn jaren autosport, zijn we met de Healey zo welkom geweest bij een evenement.

welkom croft
We kregen £ 500,- korting op het inschrijfgeld (mede geregeld door het hulpvaardige equipe Stouf/Erard met de snelle Escort uit België), mochten de eerste dag onze service vrachtwagen binnen in de hal zetten, werden geholpen door de Saab-jongens bij de afgelegen service midden in het bos en na de proef vrijdagnacht naar huis gesleept door één van de wedstrijdleiders………

service binnen

Wat er ook gebeurde (en er gebeurde veel!) de Healey moest in de rally blijven.We werden ingedeeld in de Historische klasse en dat betekende dat we als 4e (vierde!!) auto van start mochten. O.a. de Healey, Lotus Cortina, Lancia Fulvia, Saab tweetakt en Alfa Junior mochten de rally aftrappen. Een hele eer en iets minder kapot gereden wegen……
Na deze 10 klassiekers starten de snelle jongens (Escorts!) met voorin Bannister (UK) en Mc. Cormack (Ierland). Deze twee Escorts lagen na vier proeven al bijna één minuut voor op de nummer 3, ze rijden dezelfde tijden als de WRC jongens hier doen, het is onbegrijpelijk en autosport van de bovenste plank!!

Kijk eens een minuutje hoe hard de winnaar over het onverhard gaat….

groepsfoto

L.B. Racing Team

Nooit te beroerd om iets nieuws (nog extremer) uit te proberen hadden we vorige zomer de droom uitgesproken met een paar auto’s deel te nemen aan de beroemdste en zwaarste Historische Rally in Europa, de Roger Albert Clark Rally (RAC).

Veel mede dromers vonden uiteindelijk dat Bas Jansen (met de L.B. Racing Escort) en ondergetekende het eerst maar eens moesten gaan proberen. In 2013 gaan we dan wel met z’n allen……….. DFDS Ferry deed ons een fantastisch voorstel (zoals ook altijd bij de Tour Ecosse) en op donderdag avond stonden we met 2 busjes met trailer, een vrachtwagen (John de Heijde) en een personenauto op de kade in IJmuiden. In de vrachtwagen liggen 30 wielen, 4 versnellingsbakken, 2 differentiëlen, remschijven, voorpoten, schokbrekers, voorruiten, cardanassen, remklauwen en nog zo wat…… Een logistieke nachtmerrie van de hoogste orde maar wat je bij je hebt gaat meestal niet kapot……. Uiteindelijk blijkt dat we meer spullen, nog meer monteurs (niets ten nadele van Charles van Lookeren, Peter Smets en John de Heijde), nog meer ondersteunende voertuigen en iets minder overmoed mee hadden moeten nemen…………………

service croft

Zowel voor de Healey als voor de Escort hebben we een management-auto en een service bus ingezet. Armand Adriaans en Nykle Meijer zijn mee als management-auto maar hebben steeds de moeilijke keuze waar en hoe ze ons moeten opvangen, de 2 busjes zijn steeds op alle servicepunten redelijk stipt aanwezig. De vrachtwagen staat steeds op de grote centrale service punten en daar krijgt afwisselend de Healey en de Escort de nodige (15 minuten durende) aandacht. Pas op de laatste dag, als de Healey uit de rally ligt begint onze organisatie goed te werken. De timing van de ondersteunende auto’s klopt precies en we houden met 8 man(!) de Escort zonder problemen in de rally.

escort dwars

Het psychologische effect hiervan op Bas en Ruud in de Escort mag je niet onderschatten. Het geeft deze equipe zelfvertrouwen en de Escort doet volop mee in de top 25 van de rally, een ongekende prestatie.

Zij worden uiteindelijk 22e overall en 2e in klasse. Er finishen slechts 37 van de ruim 80 deelnemers…….Zo moeilijk is het dus!! Dit jaar gaan we (op 8 t/m 10 november!) met meer auto’s, meer ondersteuning en veel supporters het weer een keer proberen. De Healey om de rally uit te rijden, de Escort om de top 20 binnen te dringen. Veel zaken hadden we goed voor elkaar maar veel zaken kunnen en moeten beter.

26_11_12-The Austin Healey 3000 of Mark Schmidt and Vincent Spijker

Over de proeven

Het UK rally gebeuren speelt zich af buiten de openbare weg want wegen afzetten is “simply not done”. Dit betekent dat we overal een Park of Forest ingaan en 90% zich afspeelt op onverhard.
Dat klinkt als zandpaden maar in praktijk is het veel heftiger dan dat. Zand met diepe sporen, gravel met grote stenen, bospaden met een combinatie van gras, modder, houten bruggetjes (smal!) en vooral bomen, greppels of afgronden.

stenengravelpad zwart wit

De proeven die we rijden mogen we niet verkennen en wij rijden alles op 1:25.000 kaarten, zoals het hoort. Mijn navigator, Vincent Spijker, is gelukkig een koning in kaartlezen.
Op de vrijdagavond start de rally in het stikdonker met 2 proeven die allebei 2 maal gereden worden. We hebben als team besloten dat we heel rustig gaan beginnen. Alles is nieuw voor ons we kunnen ons geen fouten permitteren, we weten niet hoe de Escort en de Healey zich op dit soort ‘wegen’ gedragen en hebben er nauwelijks ervaring mee…….We kunnen alles verliezen maar helemaal niets winnen.

escort 's nachts
We staan opgesteld op een bospad en een man met felgroen hesje telt ons af. Halve minuut – 15 seconden – ik zet 500 watt licht aan en zie de moddersporen recht voor ons. Het zou me al verbazen als we hier niet gewoon meteen vast komen te zitten…….
5, 4, 3, 2, 1, GO, de Healey bijt zich vast in de modder en vliegt binnen 5 seconden naar de 80 km/uur. De fantastische professionele gravel banden doen hun werk onbegrijpelijk goed.
De eerste aanwijzing was 150 meter rechts één en daar zijn we veel eerder dan ik dacht, ik rem, schakel terug naar één en sta voor de bocht nagenoeg stil…… De grip is onbegrijpelijk. We klappen de haakse bocht uit en leggen de volgende 100 meter (100meter links één) in zo’n 3 seconden af en ik besef dat ik alle grenzen opnieuw zal moeten leren, dit is angstaanjagend en spectaculair.
De bomen flitsen voorbij en de Healey wil nooit rechtuit rijden maar is makkelijk te corrigeren met kleine stuurbewegingen.
We vallen uit op de 3e proef met een elektrisch probleem, maar starten zaterdag ochtend vroeg (na 2 uurtjes slaap!!) weer met een fantastisch lopende Healey.
In praktijk bleken de rechte stukken (op de kaart recht!!) het moeilijkst.

healey wegdek
Bij 100-140 km per uur over een gravel pad met rechts bomen en links een afgrond, steeds flauwe knikken en een Healey die regelmatig een halve meter uitstapt, gaat je hart serieus sneller kloppen. Bij een (naar later bleek onze één na laatste) proef reden we met 30 seconden interval tussen de deelnemers en eindigde de proef met een recht (niet dus!!) stuk van 1,5 km…… Precies bij de finish had de auto achter ons het gat (van een halve minuut) dichtgereden. Ik zag hem naderen op het laatste stuk. Wij reden zo’n 120-130 en hadden de handen vol om “op zicht” de Healey in het spoor te houden. Bij de stop na de proef hoorde ik de auto achter mij pruttelen…..Het was een fu….ng Saab 2-takt die ons op het laatste “rechte stuk” ingelopen was.
Ik vroeg: ‘How fast were you going on the last part?’
De Saab man: ‘At just over 100 miles (160 km!!) an hour it went into the revlimiter….’ I’ve been here for the last 10 years, you know. Saw the back of your Healey being nervous! You just have to floor it!!’ YEAH, RIGHT!!!
Toen we de proef de tweede keer reden hebben we hem niet meer gezien, we hadden een serieus betere tijd. “We were learning!”

healey dwarsNa deze laatste proef van de zaterdag sloeg op de doorgaande weg de versnellingsbak vast. Het was 2 graden boven nul en er waren ..tig Engelse serviceploegen die ons naar huis wilde slepen. De Healey moest en zou gerepareerd……
Uren later in de Service area bleek dat de stenen de plug uit de overdrive had getrokken…. We hadden een reservebak maar geen overdrive bij ons. We waren compleet versleten en sms-ten naar de organisatie: “CAR “67” out of the rally with unrepairable gearbox problems. We will be back next year………………..”

service 's nachts

                                                                             Car 67 out of the rally…………..

Vincent Spijker (mijn navigator) heeft ook een bijzonder verhaal over de RAC…..check it out:  http://theheavymap.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: